Ahlan Wasahlan...

Dunia ini kita singgah sebentar untuk meneruskan perjalanan ke tempat yang abadi

Rabu, 23 Mac 2011

Keputusan Bersama

Dalam rumahtangga, tak lengkap rasanya kalau tidak bertelingkah dalam membuat atau mempertahankan sama ada pendapat, perasaan, serta keputusan masing-masing. Masakan tidak, kita masing-masing dah tentu merasakan apa yang difikirkan adalah yang benar-benar terbaik untuk kedua-dua pihak. Suami akan kata begini... dan isteri kata begitu.

Saya? Tipulah saya kalau saya katakan saya tak ada masalah dalam membuat keputusan. Contohnya... "Di mana perlu kita daftarkan anak untuk tahun 1, sekolah saya atau sekolah awak?" (Dah tentu ini ayat ini datangnya dari mulut ibu bapa yang berkerjaya sebagai guru, hadoii...cikgu pun pening nak daftarkan anak)

Suami kata, "Sekolah awak.."
Saya pula kata, "Sekolah dia lah abang..."
(Dah tentu suami ada alasan sendiri dan begitu juga saya)

Makin hari tarikh pendaftaran akan luput, keputusan tak ada lagi. Masing-masing berkeras tak mahu anak berada di sekolah tempat kami mengajar. Tak perlulah saya ceritakan kenapa. Alih-alih... saya yang terpaksa mengalah, mungkin juga kerana hujah suami sangat bernas hingga hujah serta alasan saya dapat dipatah-patahkannya. Atau juga, suami memang tak nak jaga anaknya di sekolah (hehehhehe...) Ampun.

Tapi, saya letakkan pula syarat jika saya bersetuju (win-win situation la ni) saya akan tgk prestasi anak saya untuk tempoh 1 tahun. Jika, saya tak berpuas hati dengan keadaannya di sekolah (she need to transfer to your school).

Kata suami, "OK!" (Kalau OK tu maksudnya apa? Bagi saya, dia setuju)

Setahun masih belum berlalu, baru sahaja 3 bulan. Tapi nampaknya, anak perempuan kami macam OK je. Kalau OK tu maksudnya apa?

Maksudnya.... KEPUTUSAN AWAL MENYEBELAHI SUAMI.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan