Ahlan Wasahlan...

Dunia ini kita singgah sebentar untuk meneruskan perjalanan ke tempat yang abadi

Rabu, 30 Mac 2011

Pemandu Wanita Mengundang Bahaya di Jalan Raya???


Salam, ketemu kembali dalam slot blog hari ini.

Terpanggil untuk menulis tentang topik utama yang menjadi bualan di Radio IKIM pagi tadi. Deejay bertugas Siti Rohani dan Pian (Gud job, to both of u!)

Tak perlu lagi saya ulas kenapa topik ni tetiba menjadi topik pilihan di Radio IKIM sebab ia bukan isu pilihan untuk diselitkan dalam blog saya, biar mereka saja yang jelaskan . Dan saya, terpanggil hanya untuk membela kaum wanita yang dikatakan berbahaya di jalan raya.


Biasalah hidup di dunia ni, mesti ada pasangan. Pasangan bagi pro ialah kontra (betulkan?) Kalau kita sentiasa berfikiran negatif terhadap pemandu wanita, maka tenggelamlah perkara2 positif dan teladan yang pernah dilakukan oleh pemandu wanita.


Lelaki juga bukanlah dari spesis pemandu yang berhemah kesemua sekalinya. Mana yang bagus, tidaklah dinafikan. Tapi, ramai juga pemandu lelaki yang membahayakan di jalan raya. Buktinya, suami saya sendiri kerap marah2 bila di jalan raya bila ada kejadian pemanduan secara tak berhemah dilakukan oleh PEMANDU LELAKI sendiri, contohnya... memotong secara merbahaya (selekoh, double line dsb) mengekor di belakang dengan jarak dekat, tidak memberi laluan pada kenderaan lain, merokok sambil memandu (tangan keluar ikut tingkap), tunjuk isyarat lucah bila tak puas hati dihon (bahaya kerana boleh mengundang pergaduhan), dan banyak lagilah.. yang tak perlu disebutkan semua.


Adakah perkara2 di atas dilakukan oleh pemandu wanita? Kalau ada pun agaknya kes terpencil sangat. Jadi mari kita baca plak jenis2 kesilapan (bukan kesalahan ye)jalan raya yang biasa dilakukan oleh pemandu wanita kita di Malaysia. Antaranya, takut nak tukar lane (walaupun dah lama bagi signal) ni mesti kes gayat atau tak diberikan laluan oleh kenderaan lain (kesian kan?)


Seterusnya, skema sangat dengan traffic light (bila lampu oren, dah berhenti...) Pemandu kat belakang dah hon sebab masih ada masa utk pecut sebelum lampu merah keluar. Jadi bahayanya dimana? Bahaya pada pemandu di belakang yang dah tekan pedal minyak untuk langgar lampu isyarat (hehehehhe....)


Drive slow. Ayoyo.... kes yang ini pun memang ada. Dah memang dia takut nak drive laju, jadi apa masalahnya kalau dia drive slow? Potong je lah, alahai....


Ada lagi.... tapi cukuplah yang ini sahaja sebab perkara2 di atas adalah kesilapan yang biasa dilakukan. Saya juga pemandu... dan sehingga kini suami saya sangat mempercayai pemanduan saya, sehinggakan saya boleh menghabiskan pemanduan secara solo dari KL ke Kelantan (dengan suami jadi co-pilotnya), tidak laju dan tidak juga perlahan, cukup saya katakan saya masih menghormati undang2 dan sentiasa memikirkan yang tersayang.


Mereka yang jauh menanti kepulangan kita dengan tawa, bukan dengan air mata.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan