Ahlan Wasahlan...

Dunia ini kita singgah sebentar untuk meneruskan perjalanan ke tempat yang abadi

Ahad, 7 Februari 2010

Anak Emak (Mama)???

Aku terfikir istilah ANAK EMAK. Anak emak ni kalau ikut istilah
kebiasaan orang melayu ialah anak lelaki yang masih lagi terkongkong
di bawah pengaruh ibunya. Segala keputusan mahupun apa2 sahaja berkaitan
kehidupan dipengaruhi ibunya. Ishkkkk.....
Mujur gak suami aku ibunya sangat independent. I luv my mother in law.

Aku bukan nak maksudkan sesiapa tetapi terfikir, suatu masa nanti aku
terpaksa lepaskan anak2 lelaki bertebaran mencari hidup masing-masing.
Belajar jauh dari aku dan suami, alam pekerjaan dan dah tentu bertemu
alam perkahwinan. Apalah yang peningnya dengan aku ini hinggakan
memikir perkara yang sangatlah jauh pertemuannya. Ye, memang jauh, tapi
didikannya adalah dari sekarang.



Buat masa ini aku banyak bagi kebebasan untuk anak-anak memilih. Baju yg
dipakai hari2 dipilih sendiri, pinggan makan pilihan sendiri, siaran TV
pilihan sendiri..... tapi cukupkah itu didikan yang aku beri untuk diri
aku sendiri dan anak2?? Aku maksudkan adalah kebebasan memilih. Fussy tak
aku ni pada masa hadapan??? Ehh, mak aku pun tak begitu.

Ada kawan-kawan yang biasa mengadu, ibu mertua yang masih lagi corakkan
suami mereka dalam urusan rumahtangga, hinggakan anak2 dijaga ibu mertua
kerana terlalu tidak percaya pada menantu perempuan tadi.
Dalam hal begini, aku tak lihat ini masalah anak emak, tetapi isu bagaimana
nak ambil hati mertua. Kalau dah dua-dua berkeras manakan bleh dilentur
sikap dan ego masing-masing. Formula aku senang... seorang kena mengalah.
Dan yang mengalah itu ialah yang muda......

Alahai... bukan senang nak senang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan