Ahlan Wasahlan...

Dunia ini kita singgah sebentar untuk meneruskan perjalanan ke tempat yang abadi

Jumaat, 5 Februari 2010

Asam Garam Rumahtangga

Aku dah jadi kaunselor plak hari ni. Pagi2 tadi masa di sekolah, rakan
sejawatan yg seorang tu sempat berkongsi masalah antara dia dan suami.
Katanya, dia suka dengan tindakan suami aku menelefonku saban masa aku
di sekolah. Ooo... rupa2nya selama ni si member ada buat pemerhatian
berapa kerap suami aku menghubungi aku. Dan itu memang aku tak nafikan.
Tetapi, apa yang diharapkan daripada sang suaminya tidak pula berlaku
perkara demikian. Katanya, suami saya tak suka saya selalu menghubunginya.
Aitt, sudah terbalik dengan aku punya kes. Katanya rakan sejawatan lagi,
sisi aku sama dengan suaminya. Betul..... aku memang jarang2 menelefon
atau SMS suami, kerana aku tak meletakkan perkara tu sebagai pemberat.

Tapi aku dikira beruntunglah, punya suami yang ambil berat. Waahhhh....
Jadi si member cuba mengorek2 isi hati suaminya daripada sisi seorang aku.
(Akulah itu...) Apa sebenarnya yang membuatkan aku tak begitu ambil berat
untuk menelefon suami, sedangkan suami terlalu beria2..... Jawapan aku senang
je, AKU NI AMBIL MUDAH. Memang ada persamaan antara aku dengan suami si rakan sejawatan.
Cuma ego lelaki dengan ego perempuan seperti aku lain pulak
bentuknya. Aku masih boleh dilentur sebab sandaran aku adalah suami aku.
Tapi suami rakan sejawatan langsung x mengalah, sebabnya aku tau.... sebab
rakan sejawatan gunakan kaedah memaksa untuk disayangi dan minta perhatian.
Katanya lagi sang suami tidak suka disentuh2, didekati apalagi diajak
berbincang. Fuuhhh.... komplikated jugak ye.

Itulah dia, pendekatan suami aku lain dengan pendekatan rakan sejawatan.
Suami aku mendidik, tetapi rakan sejawatan lebih kepada sangkaan yang bukan2.
Aku tau suami aku akan marah kalau aku tak begini dan begini dan begini,
tapi aku... aku lah. Memang aku pernah dicopnya EGO. Suatu ketika dulu.
Ada mungkin juga aku yang tak mahu panjang2. Aku cari jalan untuk perbaiki
diri supaya kemudian hari x berlaku dingin mendingin.

Sebelum kahwin dan selepas ternyata bezanya banyak. Sebelum kahwin kalau
boleh sentiasa mahu si dia ada di sisi. Tapi bila sudah ada anak dan
banyak komitmen, semuanya berubah. Nak berwangi2 di rumah pun tak mahu lagi,
mungkin banyak bau bawang dan ikan bilis je, hehehhe. Tapi percaya atau tak,
suami saya tidak begitu. Emmm... wangi hingga ke malam, dan kalau kami
berjalan berdua-duaan pasti tangannya tak lepas dari menggenggam tangan aku atau
merangkul bahu aku. Bangganyerrr! Tapi percaya atau tak,
aku sebenarnya sangat2 tidak selesa dan malu diperlakukan begitu.
Dulu... ni citer dulu, tapi skang
aku tak biasa kalau suami tak mengenggam tangan atau merangkul bahu. Itulah
mendidik namanya. Alhamdulillah sayangnya pada aku tak berubah dari mula
dia melafazkan kata-kata itu hinggalah sekarang.

Didikan yang seterusnya ialah memperbaharui kata-kata sayang boleh dikatakan
setiap hari. Bukan sekali seumur hidup atau setahun sekali, tetapi
almost everyday... Setiap kali kemana-mana berkereta, tatkala kereta mula
bergerak, sudah pasti ayat yang disoalkannya ialah... "Awak sayang abang tak?"
Dulu..... dulu aku berat nak jawab sebab mentaliti kuno aku mengatakan,
TAKKAN TAK FAHAM2! Tapi salah rupanye.....
Kini kalau suami tak bertanyakan soalan tersebut, aku pula yang bertanya.
Kui, kui, kui....

Sebenarnya senjata kita adalah doa. Manipulasilah ia.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan