Ahlan Wasahlan...

Dunia ini kita singgah sebentar untuk meneruskan perjalanan ke tempat yang abadi

Isnin, 1 Februari 2010

Teringat Zaman U


Tiba-tiba je teringat zaman di universiti. Memang banyak main-main tapi aku antara student yang paling berjimat cermat, ecehhh. Tapi dalam pada aku berjimat cermat ada saje barang-barang berharga aku yang hilang. Ehh, cerita kehilangan lagi. Muhasabah diri (Aku ni memang jenis lalai). Barang berharga tu bukan emas, intan berlian... tapi gajet2 perkuliahan. Kalkulator saintifik yg harganya mencecah 50 hengget satu, kad matrik (nak dapat yg baru kena bayar 30 hengget), kad bank (kui,kui,kui....) Sah aku ni mmg mcm ni sejak dulu sampai skg.

Tapi aku bukan nak mengingat benda2 hilang ni semua. Aku nak mengimbau zaman aku sibuk jadi mahasiswi -vs- kebebasan tanpa pemantauan ibu bapa. Sebenarnya berbalik pada niat dan rasa tanggungjawab. Niat untuk menggenggam segulung ijazah dan tanggungjawab sebagai pelajar. Memang aku akui, sengkek waktu nak berbelanja ialah pada awal semester baru (almaklumlah loan tak masuk lagi)tapi aku masih lagi boleh berbelanja dengan ikat perut yg minima kerana aku masih ada simpanan semester lepas. Aku tak perlukan FaMom (Father n mother daa..)kerana aku tau sejauh mana aku boleh meminta.

Paling puas apabila tanggal September 2002, aku dianugerahi segulung ijazah, ditemani abah, dipakaikannya jubah dan topi graduasi, walaupun tanpa teman-teman rapat aku gagahkan juga lantaran itulah hasil yang aku perjuangkan selama ini. Abah pun kini kesihatan makin merosot walau masih mampu memandu ke KL melawat kami anak beranak kala kerinduannya terhadap cucu-cucunya memuncak. Sedih bila mengenangkan itulah lelaki yang memberi aku pelajaran, dan memberi sepenuh kepercayaan terhadap Mohd Zawawi suamiku untuk menjaga aku selepas dirinya. Inilah hasilnya Abah....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan